Sunday, September 30, 2012

Γιατί αρνούμαι να πιστέψω στην Παλαιά Διαθήκη


Αν και οι περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο δεν έχουν διαβάσει ποτέ τους την Παλαιά Διαθήκη, εκτός ίσως από μεμονωμένα εδάφια αυτής, όλοι τους θα συμφωνούσαν πως το ιερό βιβλίο του χριστιανισμού διδάσκει την ηθική. Σύμφωνα με τους χριστιανούς η Παλαιά Διαθήκη διδάσκει την ηθική είτε άμεσα, διαμέσου των δέκα εντολών, είτε έμμεσα, παραθέτοντας το παράδειγμα κάποιου βιβλικού χαρακτήρα. Όμως, πόσο ηθικό θα μπορούσε να αποκαλείται ένα βιβλίο που γράφτηκε πριν από 2000 και πλέον χρόνια και που πέρασε από αμέτρητους αντιγραφείς, που πολλές φορές μας παρέχουν αντικρουόμενες πληροφορίες όσον αφορά την ηθική;

Το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας του Νώε

Η ιστορία του Νώε και της Κιβωτού είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στον χριστιανικό κόσμο. Αυτή η ιστορία όμως ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή και στον αρχαίο κόσμο. Έχει προέλθει από τον Βαβυλωνιακό μύθο του Ουταναπιστίμ και η αρχαία ελληνική εκδοχή της είναι αυτή του Δευκαλίωνα και της Πύρρας. Όμως ποιο είναι το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας του Νώε; Λόγω του ότι οι άνθρωποι έπεσαν στην εκτίμηση του Θεού, Αυτός τους έπνιξε όλους μαζί με τα παιδιά τους καθώς επίσης και όλα τα αθώα ζώα! Ακόμη και αν η ιστορία του Νώε είναι φανταστική (κάτι που ιστορικά είναι τεκμηριωμένο), ακόμη και αν δεν την ερμηνεύσουμε κατά κυριολεξία, σκεφτήκατε ποτέ το ηθικό της δίδαγμα;

Το ηθικό δίδαγμα της καταστροφής των Σοδόμων και των Γομόρρων

Όταν καταστράφηκαν τα Σόδομα και τα Γόμορρα, ο ανιψιός του Αβραάμ, ο Λωτ και η οικογένειά του επιλέχτηκαν από τον Θεό να σωθούν. Δύο αρσενικοί άγγελοι στάλθηκαν ώστε να προειδοποιήσουν τον Λωτ. Ο Λωτ φιλοξένησε τους δύο άντρες, αλλά λίγη ώρα αργότερα όλοι οι άντρες από τα Σόδομα  συγκεντρώθηκαν έξω από το σπίτι του και ζητούσαν από τον Λωτ να τους παραδώσει, ώστε αυτοί να «συνευρεθούν» μαζί τους. Εκ' πρώτης απορώ, πως μπορούσε ο Λωτ, ένας άνθρωπος του Θεού, να ζει σε ένα τέτοιο περιβάλλον (ομοφυλοφίλων!). Δεύτερον, ας δούμε τι απάντησε αυτός ο ευάρεστος στον Θεό άνθρωπος, αφού πρώτα ζήτησε την προστασία των δύο ανδρών αγγέλων: «Να, έχω δύο θυγατέρες, που δεν έχουν γνωρίσει άνδρα. Θα σας τις φέρω και κάντε τες ότι σας αρέσει. Μόνο τους ανθρώπους αυτούς μην τους κάνετε κάτι κακό&». Το ηθικό δίδαγμα λοιπόν μέχρις στιγμής είναι η θέση της γυναίκας και ο σεβασμός αυτής. Και εν τέλει ο Λωτ πιθανόν ξέχασε πως οι δύο άνδρες ήταν «άγγελοι», οι οποίοι μπορούσαν να απωθήσουν μόνοι τους τους εισβολείς. Οι κόρες του όμως βιάστηκαν ανηλεώς...

Επίσης ποιος δέχεται ότι ο Θεός δεν γνώριζε ακριβώς τι γινόταν και έπρεπε να στείλει δύο αγγέλους για να του πουν;;;;; Υποτίθεται ο Θεός είναι πανταχού παρών και γνωρίζει τα πάντα......

Αφού ο Λωτ και η οικογένειά του έφυγαν από τα Σόδομα, με εξαίρεση την γυναίκα του που έγινε στήλη άλατος, αυτοί κατέφυγαν στα βουνά. Καθώς λοιπόν τους έλειπε η ανδρική συντροφιά, οι δύο κόρες του Λωτ αποφάσισαν να μεθύσουν τον πατέρα τους ώστε να συνευρεθούν μαζί του. Ο Λωτ ήταν τόσο μεθυσμένος ώστε να μην καταλάβει ότι μπήκε στα σκεπάσματα των κοριτσιών του, αλλά όχι και τόσο μεθυσμένος ώστε να μην τις αφήσει έγκυο! Αν αυτή η προβληματική οικογένεια ήταν ότι καλύτερο είχαν να παρουσιάσουν τα Σόδομα τότε κατανοούμε αρκετά τους λόγους που οδήγησαν τον Θεό να καταστρέψει αυτές τις δύο πόλεις. Και φανταστείτε στις ημέρες μας να θεωρούσαμε τον Λωτ παράδειγμα ηθικής (Μια εκπληκτικά όμοια ιστορία συναντούμε και στο βιβλίο των Κριτών, στο 19ο κεφάλαιο). Το γεγονός ότι στα Σόδομα και Γόμορρα συναντάμε τον Θεό που τιμωρεί με θάνατο και καταστροφές θα το αναλύσω πιο κάτω στις 10 πληγές της Αιγύπτου.

Το ηθικό δίδαγμα της ιστορίας του Αβραάμ

Ως γνωστόν ο Θεός διέταξε τον Αβραάμ να προσφέρει ολοκαύτωμα τον γιο του. Ο Αβραάμ λοιπόν υπακούοντας στο Θεό έκτισε θυσιαστήριο, το γέμισε με ξύλα, ώστε τα ανάψει φωτιά, και έδεσε εκεί τον γιο του. Με το που έπιασε στο χέρι του το φονικό μαχαίρι, ένας άγγελος εμφανίστηκε ενημερώνοντας τον πως ο Θεός αστειευόταν και πως «έβαζε σε δοκιμασία την πίστη του». Κάθε σύγχρονος ηθικολόγος θα αναρωτιόταν  πως ένα παιδί θα μπορούσε να συνέλθει μετά από ένα τόσο φριχτό ψυχικό τραύμα; Διότι για τα σημερινά πρότυπα ηθικής αποτελεί παράδειγμα παιδικής κακοποίησης! Και όσον αφορά την στάση του Αβραάμ, αυτή αποτελεί την πρώτη καταγεγραμμένη χρήση του επιχειρήματος της δίκης της Νυρεμβέργη  «Απλώς εκτελούσα διαταγές»! Κι όμως, αυτός ο μύθος είναι θεμελιακός για τις τρεις μονοθεϊστικές θρησκείες (οι μουσουλμανικές γραφές αναφέρουν απλά διαφορετικό γιο του Αβραάμ, τον Ισμαήλ). Μήπως η θυσία αυτή δεν είναι πραγματική, όπως υποστηρίζουν πολλοί θεολόγοι, αλλά συμβολική; Ποια είναι τέλος πάντων τα κριτήρια που κάνουν μια ιστορία φανταστική και όχι πραγματική; Μήπως η καλοσύνη του Θεού χάρισε την ζωή στον Ισαάκ την τελευταία στιγμή, όπως υποστηρίζουν μερικοί θεολόγοι; Τι να λεχθεί τότε για την ιστορία του Ιεφθάε ο οποίος έκανε τάμα στον Θεό, αν νικήσει στον πόλεμο να θυσιάσει σε ολοκαύτωμα αυτόν που θα έβγαινε πρώτος από την πόρτα του σπιτιού του (Κριτές κεφάλαιο 11). Τελικά νίκησε τους Αμμωνίτες, αλλά για κακή του τύχη, από το σπίτι του βγήκε πρώτη για να τον προϋπαντήσει με «τύμπανα και με χορούς», η μοναχοκόρη του! Ο Ιεφθάε αν και έσχισε τα ιμάτιά του, δεν μπορούσε να κάνει τίποτε, διότι προφανώς ο Θεός ανυπομονούσε για την θυσία της κόρης του! Για αυτό και σε αυτήν την περίπτωση ο Θεός δεν θεώρησε πρέπον να επέμβει& για να την σώσει, έστω και την τελευταία στιγμή!

Το ηθικό δίδαγμα του Μωυσή και της σφαγής των Μαδιανιτών

Στο βιβλίο των Αριθμών διαβάζουμε πως ο Θεός προέτρεψε τον Μωυσή να επιτεθεί στους Μαδιανίτες. Ο στρατός του Μωυσή λοιπόν έσφαξε όλους τους άντρες και έκαψε όλες τις πόλεις των Μαδιανιτών, αλλά χάρισε την ζωή στις γυναίκες και τα παιδιά. Αυτή η φιλεύσπλαχνη αυτοσυγκράτηση των στρατιωτών εξόργισε φυσικά τον Μωυσή, ο οποίος διέταξε να σφάξουν όλα τα αρσενικά παιδιά και τις γυναίκες που δεν ήταν παρθένες! Αλλά: «Όσα κορίτσια όμως δεν έχουν συνευρεθεί με άντρα αφήστε τα να ζήσουν για εσάς [τους στρατιώτες δηλαδή]» (Αριθμοί 31:18). Αφήνω λοιπόν το ηθικό παράδειγμα του Μωυσή να το κρίνεται μόνοι σας.


Οι Δέκα Πληγές της Αιγύπτου

Νομίζω όλοι μας γνωρίζουμε τις δέκα πληγές της Αιγύπτου (ή του Φαραώ όπως κάποιοι τις αποκαλούν) αλλά θα τις απαριθμήσω εδώ για υπενθύμιση



  1. Τα νερά του ποταμού Νείλου μετατράπηκαν σε αίμα, με αποτέλεσμα να ψοφήσουν τα πλάσματα που ζούσαν σε αυτόν και να υπάρχει έλλειψη πόσιμου νερού (εδ. 7:14-21)
  2. Βάτραχοι κάλυψαν όλη την επικράτεια της Αιγύπτου, μπαίνοντας στα σπίτια των ανθρώπων (εδ. 8:1-15)
  3. Ο αέρας της Αιγύπτου γέμισε με σκνίπες, παρενοχλώντας ανθρώπους και ζώα (εδ. 8:16-19)
  4. Σμήνη από αλογόμυγες εισέβαλαν σε κάθε κατοικία των Αιγυπτίων, σε σημείο που, όπως αναφέρει η αφήγηση, «η γη καταστράφηκε από τις αλογόμυγες» (εδ. 8:20-32)
  5. Βαριά επιδημία έπληξε όλα τα κοπάδια των Αιγυπτίων, ώστε «κάθε είδους ζωντανά της Αιγύπτου άρχισαν να ψοφούν» (εδ. 9:1-7)
  6. Άνθρωποι και ζώα γέμισαν εξανθήματα, μεγάλα σπυριά και πληγές (εδ. 9:8-12)
  7. Έπεσε πολύ βαρύ χαλάζι και φωτιά από τον ουρανό, που όμοιό του δεν είχε πέσει ποτέ στην Αίγυπτο μέχρι τότε', τσακίζοντας ανθρώπους, ζώα βλάστηση και (εδ. 9:13-26)
  8. Σκοτείνιασε η γη της Αιγύπτου από τα σμήνη των ακρίδων, τα οποία κατέφαγαν τη βλάστηση και τους καρπούς που είχαν απομείνει από την πληγή του χαλαζιού (εδ. 10:3-20)
  9. Για τρεις ημέρες πυκνό σκοτάδι σκέπασε όλη την αιγυπτιακή επικράτεια, σκοτάδι που 'μπορούσε κανείς να το ψηλαφίσει' σαν να επρόκειτο για πολύ πυκνή ομίχλη (εδ. 10:21-29)
  10. Σκοτώθηκαν όλοι οι πρωτότοκοι γιοι των Αιγυπτίων —περιλαμβανομένου και του γιου του Φαραώ— καθώς και τα πρωτότοκα των ζώων τους. (εδ. 10:4-8, 29-32)
Ποιος από εσάς λοιπόν θέλει να πιστεύει σε ένα Θεό ο οποίος προσπαθώντας να σώσει τον λαό του (ή τους αδικημένους ή οτιδήποτε) λειτουργεί με αυτό τον τρόπο;;;; Δεν μπορούσε απλώς να εμφανιστεί στον Φαραώ;;;; Δεν μπορούσε απλώς να τιμωρήσει τον ίδιο τον Φαραώ;;; Ας δεχτούμε τις πρώτες 9 πληγές. Ποιος συμπονετικός Θεός θα σκότωνε όχι μόνο τα πρωτότοκα των ζώων  αλλά και της κάθε οικογένειας των Αιγυπτίων;;; Και μην μου πείτε "άγνωσται αι βουλαί του Κυρίου" διότι στο συγκεκριμένο θέμα εγώ αρνούμαι να πιστέψω την ιστορικότητα του. Αρνούμαι να δεχτώ ένα τέτοιο Θεό......



Επίλογος

Τα παραδείγματα είναι πάρα πολλά ακόμη και δεν αφορούν μονάχα την Παλαιά Διαθήκη. Και σίγουρα αυτές οι ιστορίες δεν ήταν παράλογες, από πλευράς ηθικής, στον αρχαίο Ισραήλ. Αλλά για τις ημέρες μας, που τα ηθικά πρότυπα έχουν αλλάξει, η Παλαιά Διαθήκη δεν μας παρέχει στο σύνολό της παράδειγμα ηθικής. Όσο και να θέλουμε να ξεχωρίσουμε κάποια χωρία της Παλαιάς Διαθήκης που συμβαδίζουν με τα σημερινά πρότυπα ηθικής, δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε προς τρανταχτά παραδείγματα αυτής. Το γεγονός λοιπόν ότι τα πιο πάνω παραδείγματα δεν υιοθετούνται από τους σύγχρονους χριστιανούς, αποδεικνύει καθαρά πως τα πρότυπα ηθικής, τόσο των χριστιανών όσο και των μη χριστιανών (π.χ. Γκάντι) δεν πηγάζουν από την Παλαιάς Διαθήκης.

Πριν διαβάσετε λοιπόν την επόμενη φορά μια ιστορία της Βίβλου στο παιδί σας, σκεφτείτε το ηθικό δίδαγμα που θα του περάσετε! Επίσης όσοι θεωρείτε την Παλαιά Διαθήκη σαν αναπόσπαστο κομμάτι του Χριστιανισμού τότε αποδεχτείτε ότι η διδασκαλία του Χριστιανισμού διακατέχεται από βία

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...